Národopisné oblasti a lidová tvorba ve 4.A

    Projektem o národopisných oblastech Čech a Moravy jsme se začali zabývat v období Masopustu.

    Dívky začaly tkát na rámech a všechny děti si vytvořily keramickou misku a ušili maminkám srdíčko.

    V rámci projektu jsme navštívili i choltickou knihovnu s programem na toto téma a ochutnali jsme frgál i chodský koláč.

    Před Velikonocemi jsme se začali seznamovat s lidovým ornamentem, který jsme využili při zdobení husích vajec – dárek od jedné maminky z 1.r. V dekorativní tvorbě jsme pokračovali i nadále. Někdo maloval chodskou keramiku, někdo zvolil malovaný talíř, jiný malovanou skříň. Všichni kresbou napodobili vyšívaný pruh látky, který se dával do polic s nádobím, na který jsme naaranžovali jak malované džbány na čistou vodu ze studánky, tak malovanou keramiku. Zahráli jsme si na perníkáře při výrobě pouťového srdce a vytvořili modrotisk. Děti malovaly tzv. rezervou dekor na látku, na jejíž obarvení v indigu se moc těšíme.

    V Matematice jsme spočítali složenou slovní úlohu o návštěvnících slavnosti Jízda králů. Ani ve Vlastivědě a Přírodovědě jsme nezůstali pozadu. Do mapky ČR jsme zakreslili národopisné oblasti, víme, jak vypadá len, a proč se jezdí na Slovácko a úrodnou Hanou. Na Valašsku nás zaujaly valašky, na Chodsku pověst o Lomikarovi a Kozinovi. V lidové slovesnosti jsme se prostřednictvím říkadel, písniček, pranostik a pohádek seznámili i s nářečím. Vytvořili jsme myšlenkovou mapu a pětilístek. V jídelníčku naší školy jsme vyhledali tradiční pokrmy- např. kulajda, kyselo, bramboračka. Zhlédli jsme také animovanou pohádku O lakomé Barce a zazpívali si se skupinou Čechomor. Oni to ale nevědí.  Kroj z pardubického souboru Perníček nám předvedla a jeho části popsala Maruška Janovská ze 3.r. s níž jsme si krátce zatančili Tancuj, tancuj, vykrúcaj.

    Na závěr projektu jsme vyrobili létéčko a obešli část Choltic v krojích , které dětem připravili pozorní rodiče. Po vydatném osvěžení na Malém zámku u pana kastelána jsme se spokojeni a příjemně unaveni vrátili do školy.

    Děkuji všem zúčastněným dospělým za podporu při tomto projektu.

    Projekt 4A 02 Projekt 4A 23 Projekt 4A 35 Projekt 4A 59
    camera Další foto...      

    Mgr.Ivana Benešová

    Školní informační systém

    bakbuton
    Jak na to...
    ZÁPISY ONLINE

    Svátek má

    Praha

    Aktuality